Tuesday, January 27, 2015

Tips Perut Kempis

Bismillah.

Nak naik perut ni senang je, especially sejak lahir anak nombor 2. T__T Perut tak kempis-kempis! Walaupun berat badan ideal je, tapi tak selesalah bila pakaian dah mula mengetat sikit, perut pun macam pregnant 5 bulan all the time. Kalau tak diusahakan apa-apa, dah tentu duit keluar kena beli baju baru naik satu saiz. So no no. Jangan membazir beli baju bari. Baik salurkan duit tu ke arah gaya hidup sihat yang kita selalu kata MAHAL tu.

Alhamdulillah, bila perut naik haritu, aku mengusahakan method kempiskan perut yang moderate. Because I know I have to do it lifelong, so perut kempis pun boleh maintain life long. I'm not a fan of crazy diet or crazy workout yang temporary. So kalau nak usahakan turun berat, atau kempis perut, atau badan cantik, atau apa-apa sekalipun, my number 1 choice adalah benda yang moderate, yang boleh dibuat on a daily basis suits our schedule, forever. Dengan itu, kita bukan sahaja boleh mencapai sesuatu target berat dan kesihatan, malah kita boleh maintain dan improve result kita sampai bila-bila. CONSISTENCY and MODERATION is the key.

Jika anda merupakan seorang yang tegar exercise, entry ini tidak sesuai untuk anda HAHAH. Mesti anda akan rasa "Seriously macam orang malas je gaya usaha." That's why I named myself "Trying to be fit Mama" LOL. Maaf ye body builders and awesome runners and gym people. Kalau nak teruskan bacaan jugak mohon kawal expectations, ni untuk mommies yang nak kena susukan anak, kena kerja, kena masak, Mommies yang bersama anak kecik lah pendek katanya, leceh sangat nak jaga badan gaya rajin ni. Heheh. Ok done bebel.

Sedikit disclaimer:

* Tips perut kempis ni hanya untuk anda yang berat badan dah okey, BODY FAT at Excellent or Good or Medium level. Kalau anda punya BMI 25 keatas, ataupun body fat anda BAD and above, please lose weight and lose fat dulu ye. Heheh. 

* This is my personal method. So results are not typical. Individual results may vary. :D


What I did to kempiskan perut when I noticed my tummy started to get pregnant like 5 months old pregnancy, benda yang aku listkan ni memang benda yang sangat simple, dengan usaha yang minima, tapi memang diamalkan secara konsisten dan strictly konsisten. Haa. Biasala dengar macam senang kan, tapi bila sendiri nak apply macam-macam "kecurian" disipline yang kite buat menyebabkan kita tidak mendapat hasil. So remember, jangan mencuri!! :D

Disiplin 1) Bangun pagi, minum 500ml air kosong (atau campur dengan Herbalife Aloe+TeaMix yang awesomely cleansing our body and digestion system). 


Banyak kan benefit minum air ketika perut kosong? :)    

Disiplin 2) Lepas minum air, feed your body with nutritious breakfast.
Banyaknya calorie balance nutrients T__T
Sekeping roti is 100kcal T__T
While most people said fruits, oats, vege, is enough for breakfast, don't forget PROTEIN ya.
Do you know 1 shake Herbalife, dibancuh kosong hanya 90kcal??Kalau campur apa-apa sikit bolehla jadi 150kcal. Problem solved. :)



RENDAH KALORI, LENGKAP PROTEIN, MACRONUTRIENT SEIMBANG, KAYA DENGAN NUTRISI BADAN. Fehh banyak gila syarat sarapan sihat ni. I don't know the example, because I''ve been trying so hard all the years before Herbalife untuk amalkan sarapan seimbang. 

Hasilnya aku kurang bertenaga, atas 2 sebab kurang tenaga: 
(1) sebab bila cut calorie aku kurang nutrient intake, 
(2) bila ambil lebih calori kononnya nak tambah tenaga, aku jadi ngantuk pulak T__T 

Hasilnya lagi aku jadi sembelit sebab minum susu setiap pagi, dan banyak lagi masalah harian yang terpaksa aku tanggung. Jadi aku pilih Herbalife Shake je. Badan sihat, maintain dah 9 tahun Alhamdulillah, side effect pun takde. Alhamdulillah :)


Disiplin 3) Minum 4L air sehari. Again, this is my PERSONAL TIPS. 3L is okay. Tapi bila aku minum 4L, badan sedap sangat Alhamdulillah. Laju je detox everything.



Jom kita main-main sikit, let's challenge ourselves consistent 4L air sehari. Like.. EVERYDAY, ambil gambar muka anda for day 1, day 7, day 30. Tengok apa jd. IT'S FREE!! Good luck!! ^__^


Disiplin 4) Simple work out 40 minutes a day, 5 days a week. 


I am following H24 Samantha Clayton simple workouts.

Simple work outs like lompat-lompat, lari setempat, dan sebagainya yang penting bergerak je badan tu. Mostly aku buat kat rumah je. Sekali sekala jogging di luar rumah. But as I said, I work on benda yang aku boleh lakukan SAMPAI BILA-BILA, supaya aku tak cepat give up. Korang semua pun, samalah. Jangan focus sangat dengan gym atau taman kalau anda rasa itu susah. Kat rumah pun bolehhh. 

Yang kat Ulu Kelang tu bolehla kalau nak join simple work out dengan aku dulu. Dah belajar sikit dan terbiasa, boleh buat sendiri kat rumah. Ye? ;)


Disiplin 5) FOLLOW YOUR CALORIE MAGIC NUMBER!! 


Contoh pengambilan kalori.


Magic number ni, keperluan kalori badan anda (lepas dah adjust dengan program anda sama ada perlu lose weight atau tidak). Lain orang memang lain sangat nombor magiknya. Kami boleh bantu anda mendapatkan magic number anda secara percuma di kelab kami. Kami derived pun berdasarkan Basal Metabolic Rate badan anda (yang dapat dibaca menggunakan penimbang TANITA yang aku ceritakan di entri lain (klik sini)


Disiplin 6) Herbalife tea Mix!!! Heheh. Okey yang ni taklah wajib buat anda yang tak mahu keluarkan duit. :p Tapi bagi aku? This tea mix is AWESOME MASHAALLAH. Suka suka sukaaaa. *product is not intended to cure/diagnose any diseases




So, itulah dia 5 perkara yang aku disiplinkan. Simple je kan? 

Ada yang mengadu, susah nak jaga makan. Susah nak jaga minum petang. Semuanya susah. Hukum alam, jika anda tidak buat keputusan untuk mengorbankan lebihan makanan anda, mana mungkin datangnya weight loss? Jadi pilihlah, nak korbankan makanan, atau korbankan kesihatan. Okey? :)


Makanya, jika ada mak-mak atau anak-anak dara kat sini yang nak gunakan Herbalife bolehlah hubungi 0136280514

Jom amalkan tips perut kempis ni yeee! 

Anda pernah gemuk/buncit ke? Boleh sharekan tips anda pada comment ye!! Nak jugak tahu tips orang lain. ^__^ TQ.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...