Instagram @amalinapeter

Tuesday, February 17, 2015

Kisah berat badan 130kg, a food addict

Bismillah.

Harini kite tak cakap pasal Mommy punya story, not even women. Harini kite cerita pasal seorang lelaki yang bernama ZUL. Cerita lelaki memang rare sikit dalam blog aku.


Suatu ketika dulu inilah rupa Zul.



WOW!!
Korang tahu tak bila aku tengok orang-orang yang obese ni benda pertama aku terbayang apa? Aku akan terbayang rupa diorang kalau kurus. Heheh. Yes seriously. Sebab semua orang cantik dan hensem sebenarnya. It's like they are wearing this fat suit outside, and when they unzipped their fat cloth, tiba-tiba keluar orang yang berwajah baru. Jeng jeng jenggggg. 



Even Christian Bale pun berubah wajah bila kurus sangat atau gemuk sangat. (it was real btw bukan edit) 

I'm not saying that beauty is everything. I'm just exposing you with a perspective. If you look at overweight people, or with you yourself is overweight and you look at yourself in the mirror, instead of saying "Oh fat ugly me" you can start saying "Unzip the fat suit!!!!! I am handsome/pretty." :) Think Christian Bale okay? Heheh.


This is Zul's story.


Gaya hidup Zul ketika berat 130kg 


Pada waktu berat saya 130kg, memang takde langsung perasaan bersalah overweight. Saya rasa selesa je dengan badan macam tu. Walaupun berat badan 130kg, saya boleh main futsal lagi. Jadi saya rasa saya sihat. Even sometimes tak larat nak kejar bola, tapi tak rasa pun yang perlu kurus.


Pernah suatu ketika dulu, ketika cuti sem, saya bawak mak ke salah sebuah Kelab Nutrisi Herbalife di kampung setiap hari. Setiap hari saya hanya duduk tepi mak, tunggu mak minum, sambil belek-belek gambar testimoni orang-orang yang telah dapat hasil melalui Herbalife. Tengok je, saya sikit pun tak teringin nak kurus. 


Benda yang saya paling suka dulu makan nasi tengah-tengah malam sebelum tidur. Saya rasa, "Barulah boleh tidur dengan selesa." Bila bangun tidur terus cari nasi lagi. Saya makan nasi 3-4 kali sehari, dengan nasi yang berbukit. 






Kalau pergi ke pasar malam, saya akan cari ayam goreng, burger, kebab, ayam percik, dan makan dalam kuantiti yang banyak. Bila makan semua benda ni saya akan rasa satu perasaan yang puas yang tak terhingga. Sangat menenangkan! Saya macam food addict lah kira, rasa tenang bila makan banyak.


(Okey I can't help thinking, HOW CAN YOU AFFORD nak beli banya foods?? :O)


Saya bersukan hanya untuk berseronok, bukan untuk bersenam dan sihatkan badan. Jadi selepas bersenam je saya akan MAKAN LAGIIII.

Tiba masa 2nd year degree, saya terdetik tiba-tiba untuk turun berat badan. Sampai bila nak gemuk? Saya tanya diri sendiri. Kalau gemuk siapa yang nak saya? Kenalah ada rupa juga. 


Cuba kurus sendiri


Saya mula cuba bermacam-macam cara untuk turunkan berat badan. Saya mula dengan tukar sarapan pagi kepada roti. Hasilnya saya makan 4 keping roti pada sarapan sahaja! Tanpa ilmu yang betul untuk kurus dan tanpa coach untuk membetulkan gaya hidup saya, macam-macam kesalahan yang saya buat. Makan hotdog time dinner, tak makan nasi, makan bihun sahajam dan macam-macam lagi.   Berat TAK TURUN LANGSUNG, tapi saya terus try and error ni selama SETAHUN.






Terpaksa guna Herbalife


Sampailah ke satu masa, Coach Abqari datang ke rumah kami untuk shake party. Kakak saya jemput coach Abqari untuk membuat analisa kesihatan percuma kepada kami sekeluarga. Saya duduk paling jauh sekali, dan saya orang terakhir yang naik ke Tanita Scanner untuk analisa kesihatan itu. Masih juga tak terbuka hati untuk guna Herbalife. Saya masih teguh berpegang kepada turun berat badan dengan cara sendiri. 


Tapi saya minum-minum jugak shake Herbalife sebab dipaksa Kakak. Minum dalam keadaan tidak percaya, saya turun 2kg dalam masa 2 bulan. Waktu tu saya rasa teruja sikiiiiiit lah. Jadi saya mula jadi driver untuk keluarga saya pergi ke Hari Pelanggan Herbalife. Makin lama makin yakin. Especially bila saya tahu dalam weight loss program Herbalife sentiasa ada coach yang akan bagi semangat, akan check progress kita, bagi tips yang sesuai untuk keadaan kita, memperkenalkan kita dengan orang lain yang dah berjaya. Semua ni benda-benda yang saya sangat perlukan ketika ini. SUPPORT. 


Jadi Zul pun mulakan program dengan serious, panjang lagi sebenarnya cerita Zul ni. Banyak jatuh dan bangunnya. There were challenges, losses, stresses, that keeps on distracting his goal. His weight loss journey was not just weight loss journey. His journey is LIFE. Life has its ups and down, kejap give up, tapi sambung balik. His weight loss journey has its own breath. 


Hasilnya....



TADAAA!!!


Ehh dah lupa ke apa rupa Zul tadi?


Ramai orang cari method kurus cepat. You implemented method yang tidak menyokong kepada keseimbangan badan yang sihat. Method kurus yang akan support kesihatan kita secara menyeluruh adalah method kurangkan kalori makan, pilih makanan seimbang, dan bersenam. 

Ramai yang masih gagal dalam mencapai badan sihat dan berat seimbang, but that's fine. Failure does not determine who you are in the future. And I've seen Zul in his losing times, and I've seen him now in his winning time. And thank you Allah, he just never gives up!



Cari sokongan moral sekiranya anda serius nak kurus


Dulu waktu overweight, saya sangat pemalu. Saya tak yaking dengan banyak benda yang saya buat, dan saya cepat putus asa.


Saya tahu anda yang masih obes hari ini, kalau fikir tentang nak kurus je anda mesti akan rasa "Susah la nak kurus ni, mesti tak boleh...malu nak cuba lepas tu gagal." Macam mana kita teringin pun nak kurus, kita dihalang oleh suara yang berkata, "Kalau gagal malu je". Tanpa perasaan takut dan malu ni, mestila semua orang dah kurus kan. Hakikatnya semua orang nak rasa kurus dan cantik hensem. Sebenarnya yang membataskan tu semua hanyalah diri kita sendiri je, fikiran kita.





Jadi, nasihat saya, jika anda nak kurus, pastikan anda ada kumpulang sokongan atau seorang coach yang boleh bersama anda sepanjang masa dalam perjalanan ini. Macam saya, saya punya kumpulan sokongan adalah ketika event Herbalife seperti HOM, STS. Saya boleh melihat ramai orang-orang positive.


Saya juga ada seorang sahabat yang sentiasa berikan sokongan moral. Alhamdulillah. Arwah Temang, arwah merupakan houseman dan classmate saya sendiri. Arwah sentiasa mendengar masalah, memberi semangat, dan terus konsisten mengajak saya untuk menjadi insan yang lebih baik. Arwah meninggal dalam sebuah kemalangan. 


Akhir kata, Alhamdulillah dengan Herbalife saya rasa ia platform yang paling terbaik untuk org yang ingin lose weight. Jika anda nak kurus tapi tak tahu caranya, carilah Herbalife Coach yang anda kenal. 


Insyaallah saya akan bersama dengan Herbalife sampai bila-bila. 






COACH ZUL: 0174511356
FACEBOOK Nalzaluz Alan (Zulazlan Rasdi)
Coaching Base: Perak

CARA KURUS

1. Minum Aloe, Tea, dan Shake pagi.
2. Makan setiap 4 kali sehari. Dan makan apa? Ikut meal plan yang coach Herbalife bagi.
3. Bila nak ambil nasi, cedok lauk n sayur dahulu, baru ambil nasi segenggam.
4. Kalau makan di kedai...plan berapa kalori dan kandungan nutrisi makanan yang kite nak beli tu. Kena buat research-research sikit.
5. Habiskan 4 liter air sebelum Maghrib. Jangan lewat sangat sebab taknak ganggu masa tidur.
6. Konsistenkan disiplin penjagaan makanan dulu. Benda ni sangat penting. 80% faktor kurus adalah makanan seimbang. Jadi fokus jaga makan dulu. Bila dah boleh jaga makan, baru boleh fokus exercise.
7. Saya exercise dengan hanya berjogging sebab tak pandai buat step-step lain. Jadi kalau tak pandai exercise, lari je dulu.
8. Saya berlawan dengan result sendiri. Contoh hari ni berlari 2km dlm 14 minit, esoknya fight untuk 13 minit. Just to make it fun.
14. To have more fun, saya join marathon utk 5/10km sbb yang ni ade medal dan perlukan habiskan
dalam masa tertentu contoh. 

Bagi saya, faktor paling penting adalah
1- Makan dan minum ikut meal plan. NO DISCOUNT in this discipline.
2- Tidur cukup
3- Jangan stress
* miss salah satu ni, memang susah nak lose weight...believe me I've been through this.

Cabaran dan cara mengatasi
Susahhhhhh sangat nak jaga makan!!! Maklumlah saya betul-betul gila makanan sebelum ni. Tapi kenala latih diri juga untuk kurangkan portion setiap kali makan. Kalau tak boleh nak elak, teringin sangat-sangat, hanya seminggu sekali atau 2 minggu sekali. Jangan la bagi chance tiap-tiap hari, memang tak lose weight lah. 

Sekian saja untuk entry kisah Zul. Hope you can benefit it for your story pulak. Good luck!!




COACH ZUL: 0174511356
FACEBOOK Nalzaluz Alan (Zulazlan Rasdi)
Coaching Base: Perak

Thursday, February 12, 2015

Ladies FitClub Wangsa Maju

Bismillah.


Buat masa ni kami hanya buka kepada Coachee kami sahaja dulu. Jika anda sertai program bersama kami, anda boleh join ye! InsyaAllah bila dah tiba masanya kita open to public. :)

Nanti nak bukak untuk public, buat fun fun sama-sama tapi berkesan untuk weight loss, shaping, dan kesihatan badan semua orang. Tapi kena kumpul peminat dulu. Hahaha. Siapa yang minat nak join without being our coachee tu, bolehla tinggalkan comment sini dulu ya. Nanti kitorg dah ready, kami jemputlah untuk Grand Opening fit club kita. :D


LOSE WEIGHT NOW ASK ME HOW 0136280514

My Trying-To-Be-Fit Diary #1

Bismillah.

It has been almost a year since my exercise vow begin. And believe me exercising for mommies is NOT EASY!! (especially a still productive mommies, like, positively if Allah allow us to, continuously have babies every 2-3 years) But after I have my 2nd baby, I know I just have to do it no matter what.

I guess all mommies of 2 and above experience a harder weight loss after giving birth to your second child, right? That's why, YOU JUST GOTTA MAKE THE EXERCISING WORK.

Kenapa aku mula nak exercise?

You know, I could choose to just sit back and relax memandangkan BMI aku stabil around 20-22, and my body fat stays around 20%-22%.

Sebab Bersenam #1 Badan sungguh tak sihat. Berangin siang malam. Konon kena berurut, aku pun habiskan duit berurut. Rupanya kena bersenam je. -__-" So Mommies, kalau lepas ni ada yang rasa tak sedap badan nak berurut, cuba exercise dulu. Kalau betul-betul sakit bolehla g urut.

Sebab Bersenam #2 I started to constipate!!! Oke ini memang... Orang puteh kata "I didn't see that coming." Tak exercise = sembelit. Huarggg demi kesihatan mental aku (you understand the worst feeling bila constipation right), I have to consistently move my body every 2-3 days.

Sebab Bersenam #3 Perut semakin 'hamil'. It begins with... a negative pregnancy test. LOL. It's quite embarrassing to tell this but I'm sure ramai Mommies experience macam aku jugak kan. Badan selim je tapi perut macam pregnant 5 bulan. Hoh tak boleh terimaaaa. Konon dalam denial mode kita pun buat pregnancy test. You know that moment when you wish you are pregnant because you thought it's better than being BUNCIT. Haaaa *nangis*. Well, after accepting the fact that I am beginning to grow my visceral fat, I have to start exercising.

Sebab Bersenam #4 The increasing inches of your body every 2 months. Look... weight gain is SUPER EVIL. They didn't just add in every day...or every week... they add in every 2-3 months. Who would have notice?? A health freak like me, and my FULL TIME JOB IS EVEN TO COACH PEOPLE TO LOSE WEIGHT? Ofcourse I would notice! But for other Moms yang kerja lain-lain? Whattt evil sangat okeyyyy weight gain ni.

Sebab Bersenam #5 Exercise will cause the guilt feeling that we desperately need when we have those amazing foods in front of us. Hehehe. You guys seriously need to start exercising!! That lazy and hateful feeling bila kita kena tinggalkan apa yang kita buat, and started to turn on the DVD or leave our home for the gym or Kompleks Sukan or any Parks. That feeling is not something beautiful (but after exercise it turns out to be beautiful).

Untuk menjadikan 1 jam of exercising tu sesuatu yang sia-sia dengan makanan tak sihat, it's like watching your 1 productive hour being put into a COFFIN, and GRAVE. It's SAD. So I noticed, kalau aku mode rajin exercise tu, amboih makan pun ala-ala model nak kena shooting esok. Kalau minggu tu slow sikit exercise, makan pun ala-ala jalan-jalan cari makan. -__-"


So yeah. I listed the 5 reasons I started to exercise. And to be honest, I HAVE NEVER EVER exercise, playing any sports of any kind, or move my body in any ways dengan tujuan menyihatkan badan. NEVER. Boleh tanya semua kawan-kawan sekolah aku. Tak pernah. But yes I was and still am a health freak bab-bab makanan ni. Remember, health is 80% nutrition and 20% exercise.

Jadinya, untuk orang yang tak pernah exercise macam aku ni, bila aku buat vow untuk bersenam setiap hari tu, umpama orang yang sangat jahil yang dah jumpa cahaya lah kira. And believe me it is one of the hardest thing I have to discipline myself.


Bermula tepat setahun yang lalu. Awal tahun 2014. Aku buat vow je lebih, tapi aku hanya mampu konsisten work out sebulan 2 kali. Lousy? I believe there are still many moms that don't even exercise 2 times a month. But yes, I found myself lousy. But that's not an excuse untuk give up the whole year.

After 11 months of doing it consistently twice a month, I began to have a new motivation and until now I am exercising 5 times every 2 weeks. I have my daily schedule but usually bila ada interruption tu memang tak exercise langsung lah. Bila takde interruption, exercise boleh berjalan seperti biasa.

As for today, I am writing this blog, I am exercising consistently 5 times in 2 weeks. My next goal is to make in 5 times a week.


SIMPLE EXERCISE THAT EVERYONE CAN DO CONSISTENTLY AT HOME.

Plank position (you can just rose your hand, or just froze at the plank position for how long, or push ups, macam-macam simple style lagi)

Sit up. 

Jumping jacks.

Jogging and Lari setempat (pastu boleh advance ke butt kicks, pull back arm, dan sebagainya. Super simple but effective!)

Skipping. 

Dumbell exercise.


Oke actually banyak lagi, tapi tak tahu nak describe macam mana. (and I am totally NOT gonna video record myself exercising it's too exposing hahah). Tapi mak-mak yang memang zerosss langsung bolehla start dengan 4 ni je pun.

I am following Samantha Clayton Herbalife 24 workout. Sebab workout nya sangat balance. Penggunaan muscle badan dari atas sampai ke bawah semua digunakan. So resultnya, satu badan segar. Rather than using our leg only, jadi bila kaki dah habis torn out yang shoulder still tak digunakan sepenuhnya. Tak selesa sangat.

And Samantha style adalah we change our move every 30 seconds, (of after every 15 repetition), for 35-45 minutes mcm tu. 45 minutes includes the 30 secs rest every 2-3 move.


Sangat mengeluarkan peluh, first time buat sangat menyakitkan segala muscle parts in our body (walaupun movement semua simple je) and the best thing, very effective in solving my 5 REASONS to exercise yang aku dah ceritakan di atas.

- Badan semakin selesa.
- Constipation takde.
- Perut remain flat for the next 24-48 hours hahah. (menciiii sangat tau perut ni kalau tak workout je naiklah tu buat kita bajet bajet pregnant)
- Body inches went down again and maintain that way (as long as I consistently work out)
- I will take care of my meals.

So, masih rasa malas nak bersenam? Janganlah begituuuu. Jom kita sama-sama menggerakkan tubuh kita.

Badan yang sihat dan cantik itu tidak datang secara percuma. But if you are to choose the kind of efforts you wanna put in for your body, buat sesuatu yang seimbang dan yang kita boleh buat everyday without effecting our ibadah, family, and work. So I choose simple work out 45 minutes a day, 5 time a week (which I also have to you that I keep failing to keep it consistent and I ended up 5 times in 2 weeks).

If you wanna work out week me, you can join our Muslimah Fit Club in Wangsa Maju. We don't have fitness trainer. It's just me. :)

LOSE WEIGHT NOW. ASK ME HOW. 0136280514.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...