Amalina Peter in Intagram! #TeamSuriKurus

Rabu, 11 Februari 2015

Boleh Makan Nasi pun Turun 13kg dengan Herbalife

Bismillah.

Harini nak cerita tentang kisah bagaimana Zue turun 13kg. We are not allowed to share results of weight loss duration in how many weeks, because we have to emphasize, it all depends on your effort. But we can share with you all the wonderful stories face to face ya. *love love dalam mata*




COACH ZUE: 0132350223
FACEBOOK Zue Atikah Ahmad
Coaching Base: KL dan Kelantan


Sekali pandang tak nampak macam beza sangat. Tapi we ols yang berhijab ni tahulah kan macam mana hijab itu membantu menutup lemak sekali. LOL.

Tengok muka Cik Zue betul-betul, anda akan nampak perbezaannya. Lepas turun 13kg Zue nampak lebih sihat, firm, confident. Waaaahhh MashaAllah. Zue still single btw. Siapa nak risik boleh isi borang through Zue's Mama Garang Herbalife which is ME. Heheh


HOW DID ZUE LOST 13KG?

She said this,

Kunci kejayaan nak turun berat bagi aku adalah minum shake Herbalife. Paling-paling teruk pun kalau sibuk sangat pun minum jugak shake tu pagi ganti sarapan. Yang itu memang WAJIB. Yahoo..  paling- paling kurang minum shake waktu pagi, yang itu aku wajibkan diri.. Walaupun dah lambat, kena jugak shake. Kalau dah betul-betul tak sempat, siap-siap bawak bekal untuk minum kat office. 


Malu? Tak ada apa yang perlu dimalukan pun. (Especially bila dah start lose weight. Wahhh lagilah proud minum shake kalau dah turun 13kg kan)

Aku mulakan program Herbalife ketika sedang praktikal di syarikat Sapura Kencana. Cabaran yang besar dalam proses weight loss ni adalah kawan-kawan office selalu belanja breakfast. (OMG Free foods memang susah nak ditolak!!). Demi mencapai berat badan ideal dan badan yang sihat, selama 6 bulan aku terpaksa tolak makanan free dari kawan-kawan ni. Aku bukan sombong, tapi sayang badan. 

Jadual makan aku adalah:

8am: Sarapan SHAKE.

10am: Snacking buah atau biskut oat 3 keping. (Yang ini snanye aku tak sarankan client aku makan biskut. Macam mana entah si Zue ni boleh terlepas hahah siap lose weight jugak tu!!)

*snacking ni memang penting. Jangan biar badan lapar especially bila kita perga whole day, kalau berlapar badan akan lesu. Kalau lapar kena snacking, tapi pastikan dalam kuantiti yang terkawal dan makan snack yang LOW Glycemix Index dan LOW calorie. Kalau boleh janganlah ambil biskut macam si Zue ni hahaha.

12-2pm lunch: Tengahari paling best bagi aku. Aku nie jenis makan banyak (ayat tipikal orang overweight lah kan LOL). Selagi x makan makanan yang aku nak, makanan yang aku teringin, hidup tak puas. So waktu tengahari aku akan wajibkan diri makan makanan yang aku teringinnnnnn sangat. Walaupon waktu rehat sejam je, tapi akan berusaha beli makanan yang paling aku teringin walaupun jauhnya 3-5kilometer hehehe.. Apabila aku buat macam tu, aku dapat memuaskan nafsu makan aku, maka aku tidak 'terbabas' untuk makan makanan mengarut pada waktu lain. (ternganga aku baca karangan Zue ni sebab aku tak pernah ajar die pun benda-benda ni :'D)


8pm Makan Malam: Minum shake Herbalife lagi. Tapi kadang-kadang tu terbabas jugak makan benda lain. Tambahan lagi bila stress. So jgn amalkan ye*. 

*Note that ketelanjuran itu adalah perkara yang normal bagi setiap orang yang sedang berusaha nak lose weight. What I respect about Cik Zue adalah dia tidak terlanjur dan give up. Bila dah cheat sikit harini, dia tahu nak kawal expectation nya. Bila expectations terkawal, Zue tidak mudah give up dan akan baiki attitudenya the next time. The most common cause of failure in a weight loss program adalah bila usaha dan target tidak selari. Okay?

For me Herbalife bukan sahaja untuk lose weight. Herbalife telah membantu mengubah gaya hidup aku kepada lebih sihat. Waktu zaman gemuk dulu aku hanya minum air 1L sahaja. Tapi sekarang, Alhamdulillah sikap aku sudah terbentuk dan aku boleh minum 4L air sehari dengan mudah. Dulu aku seorang yang sangat malas nak bersenam. Sekarang sakit badan pun aku akan pergi jogging. 

Ketika aku dalam program turun berat badan itu, aku sentiasa diejek oleh rakan-rakan sekerja especially yang lelaki. Kadang-kadang juga bila naik penimbang berat tidak turun. Tetapi Alhamdulillah semangat itu datang dari Allah dan aku tidak berputus asa. Sedikit demi sedikit aku ubah gaya hidup, akhirnya hasil sangat memberangsangkan. 

Yang penting stay focus dengan apa yang kita mahukan. Jangan fikir tentang apa orang fikir. Bila menolak makanan rakan sekerja, tolak dengan baik. Yang paling penting, NO EXCUSE.  


PELAWAAN MAKAN RAKAN SEKERJA

Membaca karangan panjang Zue ni, kebetulan aku baru lepas coach seorang client yang mengadu cabaran paling besar baginya adalah pelawaan makan rakan sekerja. Sejujurnya dia katakan jika dia menolak pelawaan itu, rakan-rakannya akan kecil hati. 

Mungkin cara penyelesaiannya adalah, bila kita nak mulakan weight loss program tu, apa kata kita beritahu kepada semua mereka yang terlibat secara direct dalam hidup kita. Beritahu pasangan, anak-anak, rakan sekerja, ibu bapa. Beritahu mereka yang anda perlukan sangat-sangat sokongan penuh dari mereka untuk membantu anda dalam proses perubahan ini. Sekiranya anda beritahu apa yang tersirat dalam hati anda yang sangat inginkan badan yang kurus dan sihat itu, pasti mereka semua akan faham dan memberikan sokongan pada anda. InsyaAllah. Yang mengejek memang ada. Yang mnyokong pun ada jugak. Pendek kata apa yang kita nak dalam hidup ni, jangan kisahkan apa orang fikir. Hujung-hujung nanti bila kita dah capai apa yang kita nak, pasti semua orang nak ikut juga. Kan?

Itulah sahaja kisah dari Cik Zue. Sebenarnya Zue bukanlah direct client aku. Bila coach Zue dah tak aktif barulah aku berkenalan dengan Zue ni. Alhamdulillah dapat result jugak. 

Setelah dapat turun berat badan dengan sihat, sekarang Zue pun meneruskan misi untuk membantu orang lain pulak untuk lose weight dengan sihat. 


COACH ZUE: 0132350223
FACEBOOK Zue Atikah Ahmad
Coaching Base: KL dan Kelantan

Nah itulah kisah Zue. InsyaAllah aku akan terus release kan kisah-kisah orang lain pula.

Sekiranya anda berada di Wangsa Maju atau sekitarnya, anda juga boleh sertai Ladies Fit Club kami. Minat? Jom!! ;)

Disclaimer :
*Product result is not typical. Individual result may vary.
*All statements in this blog have not been evaluated by the MOH. 
*This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease. 
Catat Ulasan